Liberalizmo susiformavimo prielaidos
Skirsniai
Kartu su kapitalizmo užuomazgomis XVIII a. pr. Europos valstybėse ėmė formuotis nauji visuomenės sluoksniai, pirmiausia buržuazija, darbininkai. Tačiau iki pat XVIII a. pab. beveik visose Senojo žemyno šalyse vyraujanti valstybės valdymo forma buvo absoliutizmas. Karalius, bajorija ir aukštieji dvasininkai sudarė politinio, karinio ir iš dalies kultūrinio visuomenės elito branduolį. Šie visuomenės sluoksniai naudojosi įvairiomis privilegijomis. Kitos žmonių grupės teisiškai ir politiškai buvo žemesnėje pakopoje nei vadovaujantis elitas. Tokia padėtis ypač nepatiko miestų gyventojams: amatininkams, pirkliams, manufaktūrų savininkams, kurie, net praturtėję, negalėjo įtakoti šalies valdymo, kreipti jį sau naudingesne linkme. Dėl šių priežasčių, XVIII a. antroje pusėje prieš esamą politinę santvarką prasidėjo idėjinis politinis judėjimas. Taip iš protesto išsivystė nauja politinė srovė, nauja ideologija – liberalizmas. Šios ideologijos pradininkai iškėlė idėją, kad visi žmonės iš prigimties yra lygūs. Vadinasi, ir jų teisės valstybėje turi būti lygios. O kad visų piliečių teisės būtų garantuotos, reikia priimti įstatymus, kurių vykdymą prižiūrėtų valstybinės valdžios institucijos, pavyzdžiui, policija ir teismai. Liberalizmo atstovai teigė, kad, norint teisingai sutvarkyti valstybę, nepakanka vien proto. Tam dar reikia, kad kiekvienas žmogus būtų laisvas (lot. “libertas” – “laisvė”). Iš šio žodžio ir kilo liberalizmo pavadinimas. Bet laisvas žmogus neturi riboti kito žmogaus laisvės, todėl jų santykius nustato teisė. Kad pilietis būtų laisvas, jis turi turėti individualią nuosavybę. Tik turėdamas savo nuosavybę pilietis gali niekam netrukdant realizuoti savo sugebėjimus, laisvai dirbti, prekiauti ir konkuruoti su kitais piliečiais. Valstybės uždavinys – apginti privačią nuosavybę. Liberalizmo šalininkai kovojo prieš aukštesniuosius luomus bei jų privilegijas. Liberalai teigė, jog negalima vieniems žmonėms sudaryti geresnių sąlygų nei kitiems. Visų piliečių galimybės turi būti lygios.
Konservatizmo raida
Konservatyvumas – labai senas žmonijos reiškinys. Jau pats lotyniškas žodis “conservare”, iš kurio šis pavadinimas kilo, reiškia “išlaikyti, išsaugoti tai, kas buvo anksčiau”. Kaip ideologija, konservatizmas susiformavo po Didžiosios prancūzų revoliucijos, nes ji bei liberalios idėjos tiek sukrėtė senojo režimo politinę, ekonominę, socialinę tvarką, kad žmonės, norėję išlikti ištikimi senosioms tradicijoms, buvo priversti susiorganizuoti ir savo judėjimui bei idėjoms suteikti politinę formą. Ilgainiui susiformavo kai kurie pagrindiniai konservatizmo principai: tradicijų išsaugojimas, pagarba autoritetui, religingumas, laisvė, susieta su atsakomybe, prigimtinė žmonių nelygybė. Pasaulio, teigė konservatoriai, negalima pagrįsti protu. Tik tikėjimas yra visos egzistencijos pagrindas. Etika, moralė ir net politika priklausė nuo religingumo. Konservatoriai bijojo, kad sumažėjus žmonių tikėjimui pasaulis gali pradėti moraliai griūti. XIX a. konservatoriai manė, kad pilietis turi paklusti autoritetui, t.y. žmonėms, užimantiems visuomenėje aukštesnes arba ypatingas pozicijas – valdininkui, mokytojui, motinai, tėvui, meistrui. Pagarba autoritetui turėjo užkirsti kelią chaosui. Konservatoriai nebuvo nusiteikę prieš laisvę. Tačiau jie teigė, kad negali būti absoliučios laisvės, ji yra neatsiejama nuo atsakomybės, todėl kiekvienas pilietis, nors ir būdamas laisvas, turi paklusti esamai tvarkai, vykdyti visas pareigas. Konservatoriai nesutiko su teiginiu, kad visi žmonės yra lygūs. Jau nuo pat gimimo jie yra skirtingi: skiriasi išvaizda, protiniais sugebėjimais. Jei nebus laikomasi gamtos nulemtos nelygybės, visuomenėje kils susipriešinimas. Konservatizmas XIX a. ne kartą buvo virtęs reakcija. Pavyzdžiui, nugalėjus Napoleoną, 1815 m. Vienos kongrese buvo stengiamasi sunaikinti visas revoliucijos pertvarkąs ir grąžinti senąją tvarką.
Socializmo kilmė ir susiformavimas
Socializmo ideologijos susiformavimą XIX a. paskatino pramonės perversmas. Dėl industrializacijos susikūręs platus darbininkų sluoksnis iškėlė labai svarbią socialinę problemą – kaip panaikinti darbininkų ir neturtingųjų visuomenės sluoksnių skurdą. Iki šių dienų socializmo teorija, kurios pradininkais laikomi Karlas Marksas ir Frydrichas Engelsas, yra viena reikšmingiausių žmonijos politinių idėjų. Viena svarbiausių socialistų idėjų -žmonių lygybė. Ją gynė ir liberalai, bet jie manė, kad skirtumai tarp piliečių, ypač gamtos nulemti, yra neišvengiami. Tuo tarpu socialistai teigė, kad visi žmonės turi naudotis ne tik lygiomis galimybėmis, bet ir gauti vienodą išsilavinimą, aprūpinimą, vienodas gyvenimo sąlygas. Bet kaip visa tai garantuoti? Kiekvienas individas, tvirtino socialistai, turi stengtis kuo daugiau dirbti kolektyvui, visuomenei, tuomet ir visuomenė arba valstybė galės padėti visiems jos nariams. Nuo šio reikalavimo neatsiejamas buvo ir visų visuomenės narių solidarumo reikalavimas. Socialistai manė: jeigu darbininkai bus solidarūs, vieningi, kartu kovos už savo teises, sukels revoliucijas, tai šias problemas bus galima išspręsti. Vienijant darbininkus tokiai kovai, dar XIX a. pr. pradėtos kurti profesinės sąjungos, o XIX a. antroje pusėje susikūrė ir pirmosios socialistų partijos. Socialistai abejojo liberalų iškeltu laisvės šūkiu. Jei darbininkas yra visiškai priklausomas nuo darbdavio, ar jis gali būti laisvas? – klausė jie. Vadinasi, tokia liberalų siūloma laisvė yra tik turtingiesiems, tik buržua. Socialistai, priešingai, teigė, kad laisvę žmogui garantuoti pajėgi tik valstybė, kuri gali ir privalo panaikinti turtinę žmonių nelygybę, užtikrinti visiems lygias teises. Priešingai nei liberalai, pagrindine visos nelygybės priežastimi socialistai laikė privačią nuosavybę. Jų nuomone, ji sudarė sąlygas išnaudoti darbininkus. Norėdami panaikinti šias išnaudojimo priežastis, socialistai reikalavo nacionalizuoti visą pramonę ir viską paversti valstybės nuosavybe. Šitai užtikrinti, teigė socialistai, įmanoma sukūrus respubliką, panaikinus monarchijas ir įvedus parlamentinę demokratinę santvarką.
Reformizmas
Susiformavusi socializmo politinė teorija suskilo į keletą srovių. Viena didžiausių – K. Markso ir F. Engelso šalininkai, pasivadinę marksistais, buvo įsitikinę, kad socializmą įgyvendinti įmanoma tik revoliucijomis ir kitais ginkluotos kovos būdais. Populiaresnės nei marksistų tapo reformistinės idėjos, kitaip dar vadinamos revizionizmu. Jo pradininkas buvo socialdemokratas Eduardas Bernšteinas (1850-1932). XIX a. pab. jis parašė nemažai straipsnių apie socializmo problemas. Juose E. Bernšteinas pabrėžė, kad yra visai ne taip, kaip prognozavo K. Marksas ir F. Engelsas, socialiniai santykiai, esant kapitalizmui, nepaaštrėjo tiek, kad kiltų revoliucija. Priešingai, pasiturinčių žmonių padaugėjo, išnaudojimas sumažėjo. Darbininkai, organizuotai kovodami, pasiekė nemažai laimėjimų. E. Bernšteino nuomone, socialistai neturėtų rengtis kovai, revoliucijoms, o susitelkti visuomenės auklėjimui, švietimui, aiškinti socializmo pranašumus, organizuoti, vienyti darbininkus ir pamažu reformuoti valstybę. Taigi E. Bernšteinas peržiūrėjo visas socializmo teorijas, numačiusias vien tik revoliucinės kovos kelią. Todėl ir ši socializmo srovė buvo pavadinta revizionizmu. Bet paties socializmo E. Bernšteinas ir jo šalininkai neatsisakė. Jų nuomone, kapitalizmas yra atgyvenusi santvarka ir anksčiau ar vėliau ją pakeis socializmas, kuris bus pasiektas reformomis, demokratizuojant valstybę. Revizionistų srovė XIX a. pab.-XX a. pr. pamažu stiprėjo ir įsivyravo Vakarų Europos partijose. E. Bernšteino idėjas toliau išplėtojo Karlas Kautskis. Jis teigė, kad kapitalizmas jau praeities santvarka ir jį greitai pakeis socializmas.
Anarchizmas
Pramonės revoliucijos metu, labai paaštrėjus socialiniams santykiams, be socialistinių idėjų susiformavo dar viena teorija – anarchizmas. Pirmasis politinis straipsnis, kuriame buvo išdėstytos anarchistinės idėjos, buvo parašytas 1793 m. Anglijoje. Jo autorius – Finansų ministerijos tarnautojas, buvęs dvasininkas Viljamas Godvinas (1756-1836). Jis buvo įsitikinęs, kad didžiausia žmonijos nelaisvė – netolygus turto pasiskirstymas. Išeitis tėra viena – visiems žmonėms turtas turi būti padalytas po lygiai, ir jie visi turi gyventi laisvėje, nevaržomi valstybės, kuri prieštarauja laisvai žmogaus prigimčiai. Panaikinus valstybę, jos institucijas, žmonės turėtų susijungti į bendrijas, panašiai kaip tikintieji jungiasi į parapijas, ir gyventi nevaržydami vienas kito laisvės, o jų veiksmus turėtų riboti tik moralinės normos. Anarchistinės idėjos labai paplito Rusijoje. Carinės Rusijos atsilikimas, išlikusios pusiau feodalinės struktūros sudarė sąlygas plisti anarchistinėms idėjoms. Vienu garsiausių anarchistų, šios politinės srovės ideologų tapo Michailas Bakuninas (1814-1876). Jis buvo kilęs iš senos kilmingos šeimos, buvo karininkas, atsisakęs karinės karjeros, į Vakarų Europą išvyko studijuoti filosofijos. Už dalyvavimą 1848-1849 m. revoliucijoje buvo nuteistas, grąžintas į Rusiją, o iš čia ištremtas į Sibirą. Iš tremties M. Bakuninas pabėgo ir per Japoniją, Ameriką vėl atvyko į Europą. 1870 m. aktyviai įsitraukė į revoliuciją Prancūzijoje. M. Bakuninas reikalavo sukelti ginkluotą revoliuciją, išvaduoti piliečius nuo bet kokios valstybės prievartos. Žmonės turėjo gyventi laisvėje, jungtis į įvairias bendrijas. Visi fabrikai bei kitos gamybos priemonės turėjo būti perduotos valdyti žmonių grupėms arba komunoms. M. Bakuninas kritikavo marksistus teigdamas, kad suvalstybinus nuosavybę žmogaus laisvė bus dar labiau apribota, nes valstybė vis labiau stiprės ir įsigalės.