Kultūrinės veiklos sąlygos
Skirsniai
1904 m. po lietuvių spaudos draudimo panaikinimo žymiai pasikeitė Lietuvos kultūrinio gyvenimo sąlygos. Atsirado galimybės mokyti vaikus gimtąja kalba, ugdyti mokytojus, vystyti teatrinę, muzikinę veiklą. Po 1905-1907 m. Rusijos revoliucijos, caro valdžia buvo priversta sudaryti dar palankesnes sąlygas kultūrinei veiklai.
Lietuvių mokslo draugijos veikla
1907 m. balandžio 7 d. lietuvių inteligentai Vilniuje įsteigė Lietuvių mokslo draugiją. Ji sutelkė moksliniam darbui išsklaidytas inteligentijos jėgas. J. Basanavičius ragino kurti Lietuvių mokslo draugiją: “Būtinai reikia steigti tokią draugiją, kuri rūpintųsi išlaikyti mūsų brangiąją kalbą, kuri pamažu nyksta ir nyksta. Šio mūsų kalbos nykimo priežastis yra ypačiai ta, kad mes neturime savo mokyklų, kuriose būtų mokoma lietuviškai, taip pat neturime kitokių pasaulinių knygų, iš kurių būtų galima mokiniams mokytis ir šviestis”.
Draugijos nariai siekė rinkti ir tyrinėti lietuvių kalbos, etnografijos bei Lietuvos istorijos paminklus. Dvidešimt metų draugijos pirmininku buvo J. Basanavičius. Draugija leido žurnalą “Lietuvių tauta“, kuriame žymūs mokslininkai spausdino įvairius straipsnius.
Mokslo draugija tyrė lietuvių kalbą ir tarmes, rinko dainas ir jų melodijas, patarles, priežodžius, pasakas, o svarbiausia – plėtojo mokslinius tyrinėjimus. Prie draugijos buvo įkurta biblioteka ir muziejus. Draugija parengė ir išleido 115 vadovėlių lietuviškoms mokykloms. Daugelis draugijos narių vėliau tapo žymiais Lietuvos universiteto ir kitų aukštųjų mokyklų profesoriais. Lietuvių mokslo draugijos įkūrimas rodė lietuvių inteligentijos pastangas Lietuvoje burti mokslo žmones. Carizmo metais draugijos veikla buvo atspara nutautinimo politikai.
Tuo metu, kai susikūrė Lietuvių mokslo draugija, Lietuvoje pradėjo veikti kitų mokslo draugijų: žydų, karaimų, geografų ir pati žymiausia iš jų – Vilniaus mokslo bičiulių draugija, siekusi išsaugoti lenkiškus Lietuvos kultūros pradus.
Naujas lietuvių literatūros raidos etapas
Žymiausiems praėjusio amžiaus lietuvių rašytojams XX a. pr. tapo ryškiausiais kūrybos metais. Iš rašytojų pirmasis paminėtinas Maironis. Pasirodė du papildyti jo eilėraščių rinkinio “Pavasario balsai” leidimai, poemos “Jaunoji Lietuva”, “Raseinių Magdė”. Intensyviai kūrė Žemaitė, Lazdynų Pelėda, atsiskleidė Šatrijos Raganos talentas. Išleistas 1909 m. V. Kudirkos raštų šešiatomis. Literatūros kritikos straipsnius, atsiminimus rašė G. Petkevičaitė-Bitė. Naujai rašytojų kartai atstovavo Jonas Biliūnas. Prozoje ir toliau vyravo apsakymo žanras, buvo rašomi lyriniai vaizdeliai, apybraižos. Tačiau pasirodė ir pirmieji stambesnio žanro kūriniai – romanai, apysakos. Po pirmojo istorinio nuotykių romano – V. Pietario “Algimantas”, išėjo Lazdynų Pelėdos “Klaida”, Julijono Lindės-Dobilo “Blūdas”. Išaugo meninis literatūros lygis. 1905 m. pr. pasirodė pirmieji legalūs laikraščiai: “Lietuvių laikraštis”, “Lietuvos bitininkas” ir pirmasis lietuvių dienraštis “Vilniaus Žinios”. 1913-1914 m. ėjo pirmasis lietuvių literatūrinis žurnalas “Vaivorykštė”. Pirmojo pasaulinio karo išvakarėse buvo leidžiama 18 įvairios krypties laikraščių ir žurnalų. Tuo pat metu pradėjo steigtis ir lietuvių knygynai.
Teatras ir muzika
XX a. pr. prasidėjo nuostabūs “klojimo teatro” laikai. Pirmaisiais metais privačiuose butuose dar buvo vaidinami slapti spektakliai. Atgavus spaudą, domėjimasis teatru dar labiau sustiprėjo: vaidinimus rengė ir juose dalyvavo moksleiviai, studentai, inteligentai, kaimo jaunimas. Vykdavo lietuviški vakarai su dainomis ir deklamacijomis.
Kūrėsi chorai, jiems reikėjo lietuviško repertuaro. Vilniuje lietuviškų vakarų organizatorius ir kompozitorius Mikas Petrauskas parašė ir 1906 m. pastatė pirmą lietuvišką operą “Birutė”. Tuomet kaip kompozitorius iškilo Mikalojus Konstantinas Čiurlionis, parašęs pirmąsias simfonines poemas “Miške” ir “Jūra”. Lietuvių kompozitoriai – Juozas Naujalis, Česlovas Sasnauskas ir jau minėtas M. Petrauskas klojo pamatus kitiems žanrams – originaliai choro dainai, operai.
1905 m. vasario mėn. Kaune, miesto teatre įvyko pirmasis viešas lietuvių vakaras. Pirmą kartą po spaudos draudimo panaikinimo iš teatro scenos nuskambėjo lietuviškas žodis ir daina.
Lietuvių dailė
Pirmoji lietuvių dailės paroda buvo iškilmingai atidaryta 1907 m. pr. Vilniuje Petro Vileišio namuose. Joje dalyvavo 19 dailininkų, 4 architektai, pateikę 213 kūrinių. Šioje parodoje pirmą kartą buvo eksponuota M. K. Čiurlionio kūryba, kuri skyrėsi nuo kitų to meto dailininkų darbų, buvo visiškai naujas, individualus meno reiškinys. Dailininkas, apmąstydamas žmogaus būtį, be galo subtiliai, originaliu spalviniu ir kompoziciniu sprendimu reiškė savo įspūdžius, siekius ir viltis.
1907 m. rugsėjo mėn. Vilniuje įvyko steigiamasis Lietuvių dailės draugijos susirinkimas, subūręs meninę lietuvių inteligentiją. Lietuvos visuomenėje šis įvykis sukėlė dar didesnį atgarsį nei Lietuvių mokslo draugijos įkūrimas. Draugija kasmet rengė lietuvių dailės parodas, nuo 1909 m. dailės kūrinių konkursus. Pažymėtina, kad draugija rengė ir muzikos kūrinių konkursus.
Visa tai kartu su Lietuvių mokslo draugijos laimėjimais ir planais subrandino Tautos namų statybos būtinumą. 1910 m. Lietuvių mokslo draugija ir Lietuvių dailės draugija nutarė kartu statyti Vilniuje rūmus, kuriuose ketinta įkurti biblioteką, muziejų, paskaitų ir susirinkimų sales, abiejų draugijų valdybas. M. K. Čiurlionis įsivaizdavo, kad rūmuose turėtų būti koncertų ir teatro salės. 1912 m. už surinktus pinigus buvo įsigytas nemažas sklypas Tauro kalne. Deja, prasidėjęs pasaulinis karas sutrukdė pradėti Tautos namų statybos darbus.
Kitos kultūrinės organizacijos
1905 m. Vilniuje buvo įkurta kultūros draugija “Vilniaus kanklės” propaguoti muzikinius ir dramos kūrinius. Draugijai pirmininkavo ir veikalus režisavo Gabrielius Landsbergis-Žemkalnis. 1908 m. Vilniuje susikūrė klubas “Rūta”, kultūriškai švietęs Vilniuje ir Rytų Lietuvoje gyvenusius lietuvius.
Iki Pirmojo pasaulinio karo kultūrinis gyvenimas aktyvėjo ir kituose Lietuvos miestuose. Kaune aktyviausia buvo draugija “Daina”, Šiauliuose ėmė veikti “Varpas”, Panevėžyje “Aidas”, jos organizavo vaidinimus. Užnemunėje pagarsėjo Marijampolės “Šviesa”.
Aktyvus kultūrinis gyvenimas rodė, kad Lietuvos visuomenėje vyksta esminiai pokyčiai.
Klausimai
- Kodėl XX a. pr. susidarė palankesnės sąlygos lietuvių kultūros ir mokslo sąjūdžiui?
- Kokių tikslų siekė Lietuvių mokslo draugijos nariai?
- Kaip pasikeitė lietuvių literatūrinis ir muzikinis gyvenimas XX a. pr. ?
- Kokią reikšmę dailei turėjo pirmoji lietuvių dailės paroda?
0 atsakymų (-ai) į temą "48. Kultūros ir mokslo sąjūdis XX a. pr."