Dailė
Skirsniai
XIX a. pr. dailėje įsivyravo klasicizmo stilius, jam būdinga laikytis antikos meno principų, siekti tobulumo bei absoliutaus grožio. Įžymiausias šio stiliaus atstovas Prancūzijoje buvo Žakas Luji Davidas. Jis aktyviai dalyvavo Didžiojoje Prancūzijos revoliucijoje, buvo revoliucinio konvento narys, vėliau jo sekretorius ir netgi pirmininkas. Jakobinų diktatūros metu bičiuliavosi su jakobinų lyderiu M. Robespjeru. Atėjus į valdžią Napoleonui, tapo jo rūmų dailininku.
Jo paveiksluose atsispindėjo politinės to meto Prancūzijos aktualijos. Po Marato nužudymo konvento užsakymu jis nutapė vieną žymiausių savo paveikslų “Marato mirtis”. Šiame paveiksle Davidas tiksliai atkūrė tragišką Marato mirtį, kai Šarlota Korde, įteikusi laišką, mirtinai jį sužeidė. Imperijos laikotarpiu jis tapė paveikslus, kuriuose šlovino Napoleoną: nutapė Napoleono karūnaciją, Napoleoną San Bernaro perėjoje. Grįžus į valdžią Burbonams, Davidas emigravo į Belgiją.
Kitas žymus dailininkas, kuris savo paveiksluose pavaizdavo istorines aktualijas, buvo ispanas Fransiskas Goja. Tapytojas ir grafikas F. Goja, tapęs Ispanijos karaliaus rūmų dailininku, gyveno ir kūrė Madride. Nutapė daug realistinių karališkosios šeimos portretų. Gojos paveiksluose atsispindėjo ispanų patriotizmas Napoleono okupacijos metais. Paveiksluose “Gegužės 2-ios sukilimas” ir “Sukilėlių sušaudymas 1808 m. naktį iš gegužės 2 į 3 dieną” įamžinta didvyriška ispanų kova su okupantais.
F. Goja prancūzų okupacijos metais dalyvavo ginant savo gimtąjį Saragosos miestą. Norėdamas pavaizduoti karo nežmoniškumą sukūrė 85 grafikos darbus, pavadinęs juos “Karo baisumai”. Viename iš grafikos lakštų “Kokia drąsa!” vaizduojama jauna mergaitė, stojusi į mūšį vietoje nukautų karių. Ispanijoje restauravus monarchiją, F. Goja pateko į karaliaus nemalonę ir persikėlė į Prancūziją.
XIX a. pr. greta klasicizmo dailėje atsiranda romantizmas. Vienas žymiausių šio stiliaus atstovų buvo prancūzų dailininkas Eženas Delakrua. Dailininko paveiksluose, nutapytuose istorine tematika, atsispindėjo kovos už laisvę idealai. Paveiksle “Skerdynės Chiose” pavaizdavo didvyrišką graikų kovą su turkais už nepriklausomybę. Audringus 1830 m. revoliucijos įvykius E. Delakrua pavaizdavo paveiksle “Laisvė, vedanti liaudį į barikadas”. Jame pavaizduota moteris su trispalve rankose simbolizavo laisvę. Atsisukusi į sukilėlius, ji šaukia juos eiti paskui save. Sukilėlių entuziazmas atskleidžiamas Paryžiaus berniuko su dviem pistoletais paveikslu. XIX a. vid. mene atsirado dar viena srovė — realizmas. Ryškiausi šios krypties atstovai buvo prancūzai Giustavas Kurbė ir Honorė Domjė. G. Kurbė savo paveiksluose pavaizdavo paprastų žmonių gyvenimą, jų buitį, kasdienius vargus. Dailininkas aktyviai dalyvavo politiniuose to meto įvykiuose. G. Kurbė pritarė 1848 m. revoliucijai, o 1871 m. tapo Paryžiaus komunos tarybos nariu. Paryžiaus komunai pralaimėjus, buvo persekiojamas, todėl emigravo į Šveicariją. Garsiausi G. Kurbė paveikslai yra “Laidotuvės Ornane”, “Akmenskaldžiai”. Visus istorinius įvykius, kurie vyko Prancūzijoje nuo 1830 m. revoliucijos iki Paryžiaus komunos, savo kūryboje įamžino O. Domjė. Dailininko kūryboje vyrauja paprasti siužetai, kasdieniški miesto gyvenimo vaizdai, politinio gyvenimo realijos. Šlovę dailininkui atnešė litografija “Gargantiua”, kurioje buvo kritiškai pavaizduotas Luji Pilypas. Už šią karikatūrą O. Domjė buvo nubaustas šešis mėnesius kalėti. Kitose karikatūrose, kaip “Nuleiskite uždangą, komedija baigta!”, “Šalin rankas nuo spaudos!”, “Šį galima išleisti į laisvę”, O. Domjė satyriškai šaipėsi iš valdžios vykdomos politikos. Antroje gyvenimo pusėje O. Domjė kūrė buitinio siužeto paveikslus, kuriuose perteikė vargingų miestiečių gyvenimą. Mirė dailininkas skurde, visiškai apakęs ir visų užmirštas. 1874 m. įvykusioje dailės parodoje savo paveikslus eksponavo Klodas Monė, Ogiustas Renuaras, Edgaras Dega, Kamilis Pisaro ir kt. Meno kritikas, norėdamas pajuokti spalvingą K. Monė paveikslą “Įspūdis. Saulės patekėjimas”, dailininką pavadino impresionistu.
Vėliau šis terminas prigijo visiems dailininkams, kurie savo kūryboje stengėsi perteikti aplinkos įspūdį (pranc. “impression”). Dailininkai savo paveiksluose siekė perteikti betarpišką įspūdį, kurį sukeldavo jiems matyti daiktai ir reiškiniai. Jie tapė saulės šviesą, blyksinčią ant vandens, ant medžių lapų, žmonių figūrų. K. Monė, norėdamas perteikti natūralų gamtos grožį, paveikslus tapė gamtoje. Impresionistams didelę įtaką padarė fotografijos atsiradimas ir spalvoti japonų medžio raižiniai. Prie impresionistų prisijungė ir Eduaras Manė, kuris šokiravo to meto visuomenę tokiais savo paveikslais, kaip “Pusryčiai ant žolės” ir “Olimpija”. Šiuose paveiksluose E. Manė išdrįso pavaizduoti nuogas paryžietes. Daugumai visuomenės toks vaizdavimo būdas buvo labai neįprastas. XIX a. pab. naujai impresionistų tradicijas pratęsė nauja dailininkų karta, kuri vadinama postimpresionistais. Ryškiausi šios meno krypties atstovai yra Polis Sezanas, Vinsentas van Gogas, Polis Gogenas ir Anri de Tulūzas-Lotrekas. Šie dailininkai skverbėsi į vidinius žmogaus išgyvenimus, stengėsi glaustai ir aiškiai iuos perteikti. Visu keturių dailininkų gyvenimo ir kūrybos kelias yra be galo savitas. Būdami gyvi nesusilaukė pripažinimo, gyveno skurdžiai ir visuomenės nesuprasti. V. van Gogui per visą gyvenimą pavyko parduoti tik vieną savo paveikslą. P. Gogenas paskutines savo gyvenimo dienas praleido visų užmirštas Taičio, o vėliau Markizų salose. Polio Sezano paveikslų niekas nepirko. Vieni meno vertintojai apie P. Sezano paveikslus sakė, kad “tai šlykštynių muziejus”, kiti – kad tai “ateities menas”. A. de Tulūzas-Lotrekas tapė kavinių šokėjas, barų lankytojus, žymių žmonių portretus. Šiandien be šių dailininkų kūrybos neįsivaizduojama dailės istorija.
Muzika
Žymiausias XIX a. pr. kompozitorius buvo Liudvikas van Bethovenas. Visus stulbino L. van Bethoveno, pianisto, talentas, tačiau silpstant klausai, jis darėsi vis didesnis atsiskyrėlis. Sulaukęs penkiasdešimties metų, L. van Bethovenas visiškai apkurto. Todėl viešai jis nebekoncertavo ir dar labiau atsiribojo nuo visuomenės. Tačiau nežiūrint negalios L. van Bethovenas kūrė taip pat gausiai kaip ir anksčiau. Paskutiniųjų jo gyvenimo metų kūriniai laikomi didžiausiais šedevrais. Ypač garsios yra penktoji ir devintoji simfonijos. Pastarosios paskutiniąją dalį užbaigia chorinė muzika, sukurta pagal F. Šilerio “Odės džiaugsmui” žodžius. “Visi žmonės bus broliai” – tokia pagrindinė šio kūrinio mintis. XIX a. pirmoje pusėje muzikoje išryškėjo romantizmo kryptis. Muzikinio gyvenimo centras iš Vienos persikėlė į Paryžių. Prancūzų romantinės muzikos atstovas Hektoras Berliozas sukūrė garsias simfonijas pagal Dž. Bairono poemas “Manfredą” ir “Čaild Haroldą”. Vengrų atlikėjas ir kompozitorius Ferencas Listas, kaip ir daugelis romantikų, savo kūrinius taip pat kūrė pagal žymių rašytojų veikalus. F. Listas buvo vienas iš Budapešto muzikos akademijos steigėjų bei pirmasis jos prezidentas. Paryžiuje gyveno ir dirbo lenkų kompozitorius ir pianistas Friderikas Šopenas. Dauguma jo kūrinių sukurta fortepijonui, juose jaučiamas tėvynės ilgesys. XIX a. antroje pusėje Džiuzepės Verdžio dėka vėl suklestėjo italų opera. Dalis kompozitoriaus operų buvo susiję su politiniais ir istoriniais to meto įvykiais. 1869 m. buvo baigta kasti Sueco kanalą, jo atidarymo proga Dž. Verdžiui buvo užsakyta parašyti operą. Kurdamas “Aidos” operą apie senovės Egiptą Dž. Verdis konsultavosi su žymiausiu Prancūzų egiptologu. Tačiau iki kanalo atidarymo operos Dž. Verdis nespėjo pabaigti.
Premjera buvo numatyta 1870 m., Kairo operos teatro atidarymo proga, tačiau laiku įvykti negalėjo dėl Prancūzijos ir Prūsijos karo, nes operos dekoracijos liko vokiečių armijos apsuptame Paryžiuje. Italijos patriotų, kovojusių dėl savo krašto suvienijimo ir nepriklausomybės, mėgstamiausia daina buvo iš Dž. Verdžio operos “Nabukas”. Maištinga operos daina “Skrisk, svajone, sparnuotoji mano” italų buvo dainuojama kaip protestas prieš kitataučių valdymą. Populiariausia visų laikų opera galima laikyti prancūzų kompozitoriaus Žoržo Bize “Karmen”. Nors Ž. Bize sukūrė ir daugiau operų, tačiau labiausiai jį išgarsino “Karmen”. Kitas žymus XIX a. kompozitorius buvo Richardas Vagneris, pasaulinėje scenoje įtvirtinęs vokiečių operą. Jis sukūrė garsųjį keturių operų ciklą “Nibelungo žiedas”, kurio siužeto pagrindą sudarė senovės vokiečių epas. R. Vagnerio kūrybą rėmė Bavarijos karalius Liudvikas II. Jis taip pat skyrė pinigų, kad Bairoito mieste būtų pastatytas operos teatras R. Vagnerio operoms atlikti. Ir šiandien yra rengiami garsūs R. Vagnerio operų festivaliai. XIX a. pab. romantizmą muzikoje keitė kitos meno srovės. Viena iš ryškesnių meno srovių, atsiradusi dailėje, o vėliau ir muzikoje, buvo impresionizmas. Žymiausias impresionistinės muzikos kūrėjas yra Klodas Debiusi. Jo muzikoje, kaip impresionistų dailininkų drobėse, buvo siekiama perteikti įspūdį, nuotaiką. Impresionistams buvo svetimas romantizmo tragizmas, heroizmas, jausmingumas. Jų kūrybos temos: nuotaikos akimirka, gamtos vaizdas, paros laikas, buities detalės.
Literatūra
XIX a. pr. literatūroje, kaip ir visame mene, įsigalėjo romantizmas. Šio judėjimo atstovai kūryboje ypač daug dėmesio skyrė emocijoms, intuicijai, fantazijai. Nepatenkinti esama realybe romantikai savo žvilgsnį kreipė į praeitį. Jie aukštino individą, laisvą nuo sustabarėjusių visuomenės normų. Romantikų herojai vieniši, linkę aukotis, aplinkinių nesuprasti. Daugelio romantikų kūryboje atsispindėjo tautų išsivadavimo iš priespaudos idėjos. Ypač tai ryšku anglų poeto sero Džordžo Gordono Bairono kūryboje. Aktyvi Bairono visuomeninė pozicija išryškėjo jo kalbose parlamente, kai jis buvo prieš mirties bausmės įvedimą mašinų laužytojams – luditams. Gyvendamas Italijoje, Baironas pinigais ir ginklais rėmė slaptas draugijas, kovojusias dėl šalies suvienijimo ir nepriklausomybės. XIX a. pr. graikams pradėjus kovą prieš turkus dėl nepriklausomybės, Baironas išvyko į Graikiją kovoti su turkais. Ten poetas susirgo ir mirė. Vokietijoje XVIII a. pab.-XIX a. pr. kūrė Johanas Volfgangas Gėtė. Rašytojas priklausė “Audros ir veržimosi” sąjūdžiui, kurio nariai atmetė klasicistines kūrybos taisykles ir pasisakė už nevaržomos asmenybės kūrybos laisvę. Sąjūdžio atstovai idealizavo ryšį su gamta, daug dėmesio skyrė tautosakai. Gėtė, gyvendamas Veimare, užėmė aukštus valstybinius postus. 1792-1793 m. dalyvavo vokiečių kunigaikščių koalicijos karo žygyje prieš Prancūziją. Pasaulinę šlovę J. V. Gėtei atnešė romanas “Jaunojo Verterio kančios”. Svarbiausias J. Gėtės kūrinys – eiliuota tragedija “Faustas”, kurią su pertrūkiais rašė 60 metų. Žymiausias prancūzų romantizmo atstovas buvo Viktoras Hugo. Jis aktyviai dalyvavo politiniame Prancūzijos gyvenime. Už kritinį veikalą prieš Napoleoną III buvo ištremtas iš Prancūzijos. Vėliau buvo išrinktas Nacionalinio susirinkimo deputatu. Daugelyje V. Hugo romanų atsispindėjo istoriniai įvykiai. Romane “Devyniasdešimt tretieji” rašytojas pavaizdavo Prancūziją revoliucijos metais. Rašytoją ypač išgarsino tokie romanai, kaip “Paryžiaus katedra”, “Vargdieniai”, “Žmogus, kuris juokiasi”. Romantizmo kryptį XIX a. vid. pakeitė realizmas. Tikras savo epochos metraštininkas buvo prancūzų realistinio romano autorius Honorė de Balzakas. Jis parašė 96 romanų seriją, pavadintą “Žmogiškoji komedija”. Rašytojas buvo nepaprastai darbštus. Per parąjis dirbdavo po 14-16 valandų, daug kartų taisydamas jau parašytus kūrinius. Tačiau sunkus darbas anksti palaužė rašytojo sveikatą. Balzakas savo romanuose kritiškai pavaizdavo XIX a. pirmos pusės Prancūzijos visuomenę. Daugelyje rašytojo romanų aprašyta, kokias pasekmes žmogaus gyvenimui sukelia beatodairiškas turto ir garbės troškimas. XIX a. Rusijos rašytojas Levas Tolstojus savo žymiausiame romane “Karas ir taika” pavaizdavo 1812 m. didvyrišką rusų tautos pasipriešinimą prancūzams. Rašytojas aktyviai dalyvavo visuomeninėje veikloje, rašė publicistinius straipsnius, organizavo pagalbą badaujantiems valstiečiams. L. Tolstojus sukū re visuomenės pakeitimo programą, kurios svarbiausias principas buvo nesipriešinti blogiui smurtu. Kitas žymus to meto rusų rašytojas buvo Fiodoras Dostojevskis. Savo protėvius rašytojas kildino iš Lietuvos. Už aktyvią visuomeninę veiklą F. Dostojevskis buvo nuteistas mirties bausme, bet prieš egzekuciją mirties bausmė buvo pakeista katorga. Žymiausiuose savo romanuose “Nusikaltimas ir bausmė”, “Broliai Karamazovai” rašytojas bandė pažvelgti į tamsiausias žmogaus sielos gelmes. XIX a. JAV kūrė žymus novelistas ir poetas Edgaras Alanas Po. Rašytojas išgarsėjo savo detektyvinio turinio novelėmis, kuriose paslapties atskleidimas buvo derinamas su išsamia aplinkos ir veikėjų psichologijos analize. Ypač vaizdžiai XIX a. gyvenimą JAV savo apsakymuose pavaizdavo O. Henris. Pagrindiniai trumpų apsakymų personažai yra fermeriai, kaubojai, klerkai, t.y. tie, kuriuos paprastai vadina “mažaisiais žmonėmis”. JAV rašytojo Džeko Londono gyvenimas buvo toks pat permainingas, gausus nuotykių, kaip ir jo apsakymų ar romanų herojų. Dž. Londonas buvo jūreivis, aukso ieškotojas, bedarbis, žurnalistas. Jo kūrinių personažai drąsūs, nebijantys kovoti su atšiauria gamta, ištikimi draugystei. Dž. Londonas autobiografiniame romane “Martinas Idenas” atskleidė tragišką talentingo rašytojo likimą.
Klausimai
- Kokie istorijos įvykiai atsispindėjo Ž. L. Davido, F. Gojos, E. Delakrua, O. Domjė paveiksluose?
- Kuo impresionistų paveikslai skyrėsi nuo XIX a. pirmoje pusėje tapiusių dailininkų paveikslų?
- Surašykite į sąsiuvinį XIX a. kompozitorių pavardes ir jų kūrinių pavadinimus, kuriuos sužinojote perskaitę paragrafą bei iš kitų šaltinių.
- Kokios pagrindinės idėjos atsispindėjo rašytojų romantikų kūryboje?
- Kuo rašytojų realistų kūryba skyrėsi nuo romantikų kūrybos?
- Surašykite dailininkų, kompozitorių, rašytojų, aktyviai dalyvavusių politiniame to meto gyvenime, pavardes.
- Sudarykite ir užpildykite lentelę, kurioje atsispindėtų XIX a. meno stiliai, kūrėjai ir jų kūriniai.
0 atsakymų (-ai) į temą "46. Meno raida XIX a."